فهرست مطالب این مقاله

فرش نمازخانه

فهرست مطالب این مقاله

سالن‌های نماز، اماکن مهمی در جوامع اسلامی هستند که مسلمانان در آن‌ها به خواندن نماز و سایر عبادات می‌پردازند. یکی از عناصر اساسی در نمازخانه‌ها که تأثیر بسزایی در زیبایی و روحیه‌ی نمازگزاران دارد، فرش نمازخانه است. این مقاله به بررسی زیبایی و اهمیت قالی مورد استفاده در این مکان‌های مذهبی می‌پردازد.

در ایران به‌عنوان یک کشور اسلامی معمولاً در همه‌ی ارگان‌های دولتی و غیردولتی می‌توانید حداقل یک سالن نمازخانه را مشاهده کنید که از جمله‌ی این موارد باید به مدارس، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و ادارات اشاره کنیم. همچنین در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار هم نمازخانه‌هایی مخصوص مسافران بین راه در نظر گرفته شده است.

فرش نمازخانه کاشان

فیلم طرح‌های فرش نمازخانه

سجاده فرش یکی از لوازم تزئینی و البته بسیار مهم در نمازخانه‌ها محسوب می‌شود. این عنصر به تأثیربخشی سالن‌های نماز و روحیه‌ی مراجعین آن‌ها می‌افزاید و به بهبود شرایط برگزاری نماز کمک می‌کند.

بنابراین، نگهداری و تأمین فرش نمازخانه زیبا و مرتب در این اماکن از اهمیت بسزایی برخوردار است تا به‌عنوان مکان‌های معنوی برای عبادت در جوامع اسلامی تأثیرگذار باشند.

در ادامه فیلمی از انواع فرش مخصوص نمازخانه را آماده‌ی نمایش قرار داده‌ایم که می‌توانید مشاهده کنید. فرش‌های زیبا با الگوها و طراحی‌های مختلف، نه‌تنها به راحتی و آسایش افراد کمک می‌کنند، بلکه تأثیر مثبتی بر روحیه‌ی معنوی آن‌ها نیز دارند. عناصر هنری در طراحی فرش‌ها، محیط سالن نماز را زیباتر و دلپذیرتر می‌کنند و این به نوبه‌ی خود بسیار مهم است.

انواع فرش نمازخانه در کاشان

تفاوتی میان فرش مسجد و نمازخانه وجود ندارد و از انواع طرح‌ها و نقشه‌ها می‌توان برای هر دو مکان مقدس استفاده کرد. فرش مخصوص نمازخانه را می‌توان به 2 گروه کلی فرش معمولی و فرش سجاده ای تقسیم‌بندی کرد.

فرش‌های معمولی یا کلاسیک همان قالی‌هایی هستند که در خانه هم استفاده می‌کنید و در ابعاد استاندارد 12 متر، 9 متر و 6 متر توسط تمامی کارخانه‌های بافندگی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. این نوع فرش‌ها درواقع مخصوص نماز نیستند و برای فرش نمازخانه توصیه نمی‌کنیم، اما برای سالن‌های با مساحت کوچک‌تر می‌تواند مناسب باشد.

مثلاً اگر نمازخانه‌ای 24 متری با ابعاد منظم داشته باشید، می‌توانید 2 عدد قالی 12 متری و یا 4 عدد قالی 6 متری جهت پوشش کامل سالن استفاده نمایید. البته برای متراژهای بالاتر هم می‌شود از این فرش‌های معمولی استفاده کرد ولی باید متحدالشکل و با رنگ‌های یکسان باشند تا نمای داخلی یکدست و زیبا بشود. نمونه‌ی اجرایی از این نوع قالی‌های کلاسیک را در زیر قرار داده‌ایم.

فرش نمازخانه ثریا کویر کاشان

طرح‌های سجاده فرش نمازخانه

انواع فرش سجاده کاشان که مخصوص نمازخانه و سایر اماکن مذهبی به تولید می‌رسند دارای 2 ساختار کلی از نظر نقشه هستند که دقیقاً به‌منظور خواندن نماز طراحی شده‌اند. این دو مورد عبارتند از فرش محرابی و فرش نماز بدون نقش محراب.

فرش‌های بدون محراب نیز به دو صورت بافته می‌شوند، یا با حاشیه‌ی کناری بافته می‌شوند که به آن‌ها تشریفاتی می‌گوییم و یا بدون حاشیه‌ی کناری تولید می‌شوند که به آن‌ها یکپارچه می‌گوییم؛ پیش از اینکه در ادامه توضیحات و تصاویر هرکدام را جداگانه ببینید، یک جدول از انواع فرش نمازخانه برایتان آماده کرده‌ایم که اطلاعات خوبی در مورد ابعاد فرش سجاده ای و معمولی در اختیار شما می‌گذارد.

نوع فرش ابعاد طول و عرض استاندارد (متر) نوع مکان مناسب
طرح معمولی (2 در 3) - (2/5 در 3/5) - (3 در 4) مناسب برای خانه
طرح محرابی عرض 1/25 در طول سفارشی کاملاً مناسب نمازخانه و مسجد
طرح تشریفات عرض 1/25 در طول سفارشی مناسب برای حسینیه‌ها
طرح یکپارچه عرض 2/5 در طول سفارشی مناسب برای زیارتگاه‌ها
نوع فرش ابعاد استاندارد
طرح معمولی 6 و 9 و 12 متری
طرح محرابی طول آزاد و عرض 1/25 متر
طرح تشریفات طول آزاد و عرض 1/25 متر
طرح یکپارچه طول آزاد و عرض 2/5 متر
طرح‌های سجاده فرش مخصوص نمازخانه

فرش محرابی مخصوص نمازخانه

فرش سجاده ای محرابی یکی از انواع فرش‌های مورد علاقه و پرطرفدار در مساجد و نمازخانه‌ها است. این نوع فرش‌ها طراحی‌های خاصی دارند که از نقش محراب و مناره‌های مساجد الهام گرفته‌اند.

این نقوش و طرح‌های محراب و مناره به‌دلیل تاریخچه‌ی معنوی و دینی اسلامی، ارتباط مستقیمی با عبادت مسلمانان دارند. سجاده فرش نمازخانه طرح محرابی، نظم و یکپارچگی بسیار خوبی را در هنگام برپایی نماز جماعت ایجاد می‌کند.

این فرش‌ها به افراد نمازگزار اجازه می‌دهند تا به‌سادگی مکان مناسبی را جهت انجام نماز جماعت انتخاب کنند و به‌صورت صف‌های مرتب و یکپارچه قرار بگیرند. این نظم و یکپارچگی فوق‌العاده اهمیت دارد و به افزایش تمرکز مراجعین بر روی نماز کمک می‌کند.

فرش مخصوص نمازخانه طرح محرابی

فرش نمازخانه تشریفاتی

تولید سجاده فرش طرح تشریفاتی به‌خصوص برای نمازخانه‌ها و حسینیه‌ها صورت می‌گیرد که به‌عنوان دومین نوع قالی محبوب برای این اماکن مذهبی محسوب می‌شود. این فرش‌ها دارای یک حاشیه‌ی تزئین شده هستند که جهت قرار دادن مهر به‌کار می‌روند. حاشیه‌ها معمولاً الگوهای هنری، نقوش مذهبی و گل‌ها را به تصویر می‌کشند.

از ویژگی‌های خوب فرش تشریفاتی این است که به‌صورت ساده و بدون تزئینات مختص محراب بافته می‌شوند و این ویژگی باعث می‌شود تا افراد بیش‌تری در صفوف نماز بتوانند قرار بگیرند.

در نمازخانه‌ها و حسینیه‌ها به‌غیر از برپایی نماز، مراسم‌های عزاداری و یا جشن‌های مذهبی هم برگزار می‌شوند که توصیه می‌کنیم برای این اماکن از همین طرح‌های بدون محراب تک حاشیه خریداری کنید.

فرش نمازخانه تشریفاتی

سجاده فرش یکپارچه

فرش طرح سجاده یکپارچه نه محراب دارد و نه حاشیه. درواقع نقش‌های هندسی که هریک از رول‌ها دارند، پس از نصب پشت سر همدیگر، مانند پازل تکمیل شده و کاملاً یکپارچه می‌شوند.

از آنجایی‌که این طرح صف‌های نمازگزاران را به‌خوبی مشخص نمی‌کند، به‌عنوان فرش نمازخانه و یا مسجد توصیه نمی‌کنیم و بهتر است برای زیارتگاه‌هایی که مساحت بالایی دارند استفاده بشود تا جلوه‌ی بسیار خوبی را به نمایش بگذارد.

اکثر نقش‌های اجرایی بر روی این فرش‌های نماز از اشکال سنتی مانند کاشی‌کاری و خاتم‌کاری می‌باشند. یک نمونه‌ی بافته شده‌ی این طرح توسط شرکت ثریا کویر کاشان را می‌توانید در ادامه ببینید:

سجاده فرش یکپارچه برای سالن نمازخانه

اهمیت فرش مخصوص نمازخانه

فرش مسجدی یا نمازخانه‌ای نه‌تنها نقش زیبایی‌بخشی دارد بلکه تأثیر بسزایی بر روحیه‌ی افراد ایفا می‌کند. وقتی کسی بر روی یک سجاده فرش نماز می‌گذارد، باید احساس راحتی و آرامش داشته باشد. این احساس به انسان‌ها کمک می‌کند تا بهتر روی نماز خود تمرکز کنند و ارتباط عمیق‌تری با خداوند برقرار کنند. از این رو فرش سجاده ای به‌عنوان یک عنصر مهم در افزایش تأثیربخشی نمازخانه‌ها شناخته می‌شود.

حفظ و نگهداری فرش نمازخانه نیز از اهمیت چشمگیری برخوردار است، زیرا اگر فرش‌ها در وضعیت تمیز و مناسب نباشند، این می‌تواند تأثیر منفی بر روحیه‌ی مراجعین داشته باشد. به‌همین دلیل، نگهداری و تعویض به‌موقع فرش‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در پایان به‌منظور خرید سجاده فرش مخصوص نمازخانه، بهترین کار مراجعه به کارخانه‌های کاشان خواهد بود تا بتوانید با حداقل هزینه‌ی ممکن، قالی مناسب را تهیه کنید. جهت دیدن لیست قیمت‌ها بر روی لینک زیر کلیک کنید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonهمین حالا تماس بگیرید.