فهرست مطالب این مقاله

ابعاد فرش سجاده ای

فهرست مطالب این مقاله

در فرآیند خرید و انتخاب سجاده فرش برای مسجد و نمازخانه، یکی از جنبه‌های بسیار حیاتی، آگاهی از اندازه‌ی انواع فرش‌های مسجدی خواهد بود.

بنابراین، اطلاع از ابعاد فرش سجاده ای نه‌تنها به‌عنوان یک اصل پایه در انتخاب و خرید آن‌هاست بلکه یک عنصر اساسی در برنامه‌ریزی و تجهیز محیط‌های مذهبی هم می‌باشد که اهمیت بالایی دارد.

در این مقاله، به بررسی اهمیت اندازه‌ی سجاده فرش کاشان پرداخته و روش‌های محاسبه‌ی تعداد و اندازه‌ی مناسب رول‌های فرش محرابی برای مساجد و نمازخانه‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین، نکاتی را برای انتخاب بهترین مدل‌ها و کیفیت‌ها برای انواع مکان‌های مذهبی نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد تا افراد در انتخاب بهترین گزینه برای فضاهای مقدس خود راهنمایی شوند.

ابعاد فرش سجاده ای چند سانتی‌متر است؟

ابعاد فرش سجاده ای استاندارد

با داشتن اطلاع دقیق از اندازه سجاده فرش مسجد، می‌توانید به راحتی تعیین کنید که چند رول فرش محرابی برای مسجد یا نمازخانه‌ی خود نیاز دارید. این اطلاعات به مدیران مساجد و مسئولان نمازخانه‌ها کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن فضاها را تجهیز کنند و به نمازگزاران خود بهترین خدمات را ارائه دهند. تعیین اندازه‌ی مناسب فرش نماز به طور مستقیم به تجربه و راحتی افراد در هنگام نماز خواندن در مکان‌های مذهبی ارتباط دارد.

ابعاد فرش سجاده ای که در کارخانه‌های مختلف بافندگی کاشان و مشهد تولید و به بازار عرضه می‌شوند، معمولا دارای اندازه‌های یکسانی هستند. این قالی‌ها به شکل رول طولی و شبیه به فرش‌های کناره بافته می‌شوند که عرض یکسان و طول آزاد (به سفارش مشتری) دارند. این سایزها را در جدول زیر به همراه اندازه پشتی هم‌طرح سجاده می‌توانید مشاهده کنید تا در قسمت‌های بعدی مفصل‌تر توضیح بدهیم.

نوع طول (سانتی‌متر) عرض (سانتی‌متر)
رول فرش سجاده آزاد (سفارش مشتری) 125 (ثابت)
سجاده یک نفره 125 (ثابت) 63 تا 64 (استاندارد)
پشتی مسجدی 100 (ثابت) 50 (ثابت)
نوع طول (سانتی‌متر) عرض (سانتی‌متر)
رول فرش سجاده آزاد (سفارش مشتری) 125 (ثابت)
سجاده یک نفره 125 (ثابت) 63 تا 64 (استاندارد)
پشتی مسجدی 100 (ثابت) 50 (ثابت)

ابعاد فرش سجاده ای در انواع طرح‌ها

فرش‌های مخصوص مسجد که در کارخانجات سجاده‌باف تولید می‌شوند، بخشی اساسی از تجهیزات مکان‌های مذهبی بوده که انتخاب درست از میان مدل‌ها و طرح‌های آن به‌عنوان یک مسئله‌ی مهم مطرح می‌شود. این سجاده‌ها به طرق مختلفی بافته می‌شوند و به دو نوع اصلی محرابی و بدون محراب معروف‌اند که هر یک با ویژگی‌ها و شکل‌های خاص خود شناخته می‌شوند.

در ادامه قصد داریم ابعاد فرش سجاده ای هر دو مدل را به همراه عکس طاقه سجاده برایتان به نمایش بگذاریم تا کاملاً اندازه‌ها را درک کنید. توجه داشته باشید که رول‌های فرش مسجد که در ادامه مشاهده خواهید کرد توسط کارخانه فرش ثریا کویر کاشان تولید گردیده است.

ابعاد سجاده فرش طرح‌های مختلف

اندازه فرش سجاده محرابی

یکی از رایج‌ترین نقشه‌های سجاده فرش مسجدی، فرش‌های با طرح محرابی هستند. این نوع سجاده‌ها دارای طرح‌هایی مشابه با نمای محراب داخل مساجد می‌باشند و اغلب یک نقش گنبدی قوسی‌شکل به همراه ستون و گلدسته دارند که الگوهای هندسی و اسلیمی را در خود جای داده‌اند.

فرش‌های محرابی به‌عنوان پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین انواع فرش مخصوص نماز برای مساجد و نمازخانه‌ها شناخته می‌شوند. در ادامه به معرفی دو حالت از ابعاد فرش سجاده ای محرابدار پرداخته و نکاتی را در خصوص هریک بیان خواهیم کرد.

1. سجاده فرش محرابی تک قطعه

در این حالت می‌خواهیم ابعاد فرش سجاده ای محرابی را به‌صورت یک قطعه یا تک محرابه بیان کنیم. اندازه‌ها به شرح زیر می‌باشند:

عرض تک محراب: 63.5 سانتی‌متر (بین 63 تا 64)
طول تک محراب: 125 سانتی‌متر

توجه داشته باشید که شرکت‌های بافنده فقط به‌شکل رولی و تعداد بالا فرش‌ها را تولید می‌کنند و تولید تکی وجود ندارد. این تک محراب معمولا از خود همان طاقه‌های چند محرابی برش می‌خورد تا در جلوی محراب مسجد یا نمازخانه قرار برای امام جماعت نصب گردد.

اندازه سجاده فرش محرابی

2. ابعاد فرش سجاده ای طاقه‌ای

در این حالت، یک طاقه یا یک رول سجاده فرش که دارای چند محراب است را در نظر می‌گیریم و اندازه‌ها به شرح زیر هستند:

عرض طاقه: 125 سانتی‌متر
طول طاقه: متراژ آزاد و به سفارش مشتری

به این موضوع توجه کنید که طول طاقه‌ی هر سجاده با توجه طول صف‌های نماز در نمازخانه یا مسجد بستگی دارد؛ به‌طور مثال ممکن است با توجه به اندازه‌ی یک مسجد، طول صف 10 متر بافته بشود ولی برای مسجد دیگری که ابعاد بزرگ‌تری دارد، طول طاقه 30 متری تولید گردد.

ابعاد سجاده فرش محرابی طاقه‌ای

ابعاد فرش سجاده ای بدون محراب

دقت کنید که فقط طرح‌های محرابدار برای مساجد تولید نمی‌شوند بلکه با توجه به سلیقه و فرهنگ مناطق مختلف ایران زمین، برخی مشتریان ترجیح می‌دهند که فرش نماز غیرمحرابی استفاده کنند. شرکت ثریا کویر کاشان این نوع سجاده‌ها را نیز در دو مدل زیر می‌بافد که تصاویرشان را قرار داده‌ایم:

1. طرح تشریفاتی تک حاشیه

ابعاد سجاده فرش تشریفاتی که دارای یک حاشیه می‌باشد دقیقا با همان اندازه‌ی طاقه‌ی محرابی تولید می‌شود که در تصویر زیر می‌توانید ببینید:

ابعاد فرش سجاده ای تشریفاتی

2. طرح فرش مسجد یکپارچه

معمولا برای اینکه خریداران این نوع سجاده، هدفشان بزرگی قالی است، ابعاد فرش سجاده ای یکپارچه با عرض دوبل بافته می‌شود مانند تصویر زیر:

اندازه فرش مسجد یکپارچه بزرگ

ابعاد سجاده فرش سفارشی مسجد

یکی از اساسی‌ترین سوالاتی که ممکن است در ذهن شما پیش بیاید، این است که آیا ممکن است ابعاد فرش سجاده ای به جز اندازه‌های استانداردی که در متن ارائه شد، به‌صورت سفارشی هم بافته شوند یا خیر؟

بله، به‌طور کلی امکان بافت فرش‌های مساجد با ابعاد سفارشی و متفاوت از اندازه‌های استاندارد نیز وجود دارد. اما باید توجه داشت که این امکان با توجه به برخی عوامل و محدودیت‌ها ممکن است با مشکلاتی همراه باشد که در ادامه توضیحاتی را ارائه می‌دهیم:

ابعاد فرش مسجد سفارشی

1. تطابق با دستگاه‌های بافت

دستگاه‌های سجاده‌باف معمولا دارای عرض 2/5 متر هستند و از اینرو دو رول 1/25 سانتی‌متر به‌عنوان خاب رو و دو رول دیگر با همین اندازه به‌عنوان خاب زیر می‌بافند.

پس همانطور که متوجه شدید عرض 125 سانتی‌متر اغلب به علت مطابقت با دستگاه‌های بافت می‌باشد. پس اگر شما ابعاد دلخواه خود را بخواهید (مثلا عرض 1/30 متر)، ممکن است نیاز باشد که دستگاه‌های بافت خاصی را برای تولید سجاده فرش پیدا کنید که احتمالا باعث افزایش هزینه‌ی نهایی شود.

2. افزایش پرتی کار و هزینه‌ی اضافی

همانطور که اشاره شد، عرض طاقه‌ها 125 سانتی‌متری هستند، حال اگر شما مثلا بخواهید 115 سانتی‌متر عرض رول‌ها باشد، در اینصورت باعث افزایش پرتی کار یا دورریز فرش طرح سجاده می‌شود.

به واقع دستگاه همان 125 سانتی‌متر را می‌بافد و آن 10 سانتی‌متر اضافی بعدا برش خورده که معمولا به کار هم نمی‌آید. ناچارا این هزینه از جیب مشتری می‌رود. برای آگاهی از اندازه‌های قابل تولید با شرکت ثریاکویر کاشان در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonهمین حالا تماس بگیرید.