فهرست مطالب این مقاله

فرش سجاده ای محرابی

فهرست مطالب این مقاله

فرش‌ها همواره جزء لوازم زینتی و البته اساسی فضاهای داخلی مختلف بوده‌اند که وجودشان برای مکان‌های مذهبی، ارزش آن‌‌ها را دوچندان می‌کند. یکی از انواع فرش‌های مذهبی که به‌دلیل طرح‌ها و نقوشی که بر روی آن حک شده و جایگاه ویژه‌ای در مساجد، حسینیه‌ها و سالن‌های نمازخانه دارد، فرش سجاده ای محرابی می‌باشد.

این قالی یکی از تولیدات کارخانه سجاده‌باف ثریا کویر کاشان می‌باشد و از جمله پرفروش‌ترین محصولات این کارخانه محسوب می‌شود. این نوع فرش مسجد به‌واسطه‌ی طراحی خاص آن که از محراب مساجد الهام می‌گیرد، نقش مهمی در تزئین و تقویت ارتباط مسلمانان با محیط مذهبی و مقدس دارد.

در این مقاله، به بررسی جزئیات فرش محرابی و مشخصات فنی آن، انواع طرح‌های تولیدی و کاربردهای آن در فضاهای مذهبی می‌پردازیم. همچنین، اهمیت این نوع قالی‌ها در حفظ و ارتقاء ارزش‌های مذهبی و فرهنگی را مورد بررسی قرار داده و نقش آن در ایجاد فضای روحانی و آرامش‌بخش برای عبادت‌کنندگان را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

فرش سجاده ای محرابی کاشان طرح یاسین

اهمیت فرش سجاده ای محرابی

فرش‌های طرح محرابی در نمازخانه‌ها و مساجد نقشی بسیار مهم و بی‌بدیل دارند که اهمیت آن‌ها در ایجاد محیطی منسجم و آرام برای نمازگزاران بسیار بالاست. از طرفی این نوع قالی‌های نماز، با طرح‌ها و نمادهای خاص‌شان، نقشی پررنگ در حفظ و انتقال ارزش‌ها و تاریخچه‌ی مذهبی دارند.

با نصب شدن طاقه‌های فرش سجاده ای محرابی پشت‌سرهم، محیطی کاملاً یکپارچه در مسجد ایجاد می‌شود و به‌نوعی این نقش زینتی باعث جذب افراد بسیاری به‌داخل مکان‌های مذهبی می‌گردد.

همچنین این نوع از سجاده فرش کاشان به‌خاطر دقت در طراحی و قرارگیری نقوش و رنگ‌ها، ایجاد نظم و ترتیب در صفوف نماز را تسهیل می‌کند. در فیلمی تهیه شده از کارخانه، بافت فرش مسجدی با نقش محراب را می‌توانید مشاهده کنید.

تولید فرش سجاده ای محرابی

تولید سجاده فرش ماشینی و تحولات در طراحی و بافت آن یک فرآیند مهم و پویا در صنعت قالی است. تاریخچه‌ی این فرش‌ها نشان‌دهنده‌ی یک سفر طولانی از تکامل در فرآیند تولید و طراحی است. در گذشته، تولید این نوع فرش‌ها با طرح و رنگ‌های بسیار محدودی صورت می‌گرفت اما با پیشرفت تکنولوژی و نرم‌افزارهای طراحی، تحولاتی عمده در این صنعت رخ داده است.

علاوه بر تغییرات در طراحی، تولید فرش سجاده ای محرابی به شکل کارخانه‌ای تخصصی نیز تغییر کرده است. امروزه شرکت‌های تخصصی سجاده‌باف تأسیس شده‌اند که تمرکز خود را فقط بر روی بافت فرش مسجد گذاشته‌اند.

این شرکت‌ها به‌دلیل تخصص در طراحی، تولید و اجرای سجاده فرش، می‌توانند طرح‌ها و رنگ‌های مخصوص مساجد را ارائه دهند. علاوه بر این، به‌خاطر حجم بالا در تولید، این شرکت‌ها معمولاً قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به کارخانه‌های قالی خانگی ارائه می‌دهند که اهمیت ویژه‌ای برای متولیان دارد.

تولید فرش سجاده ای محرابی

طراحی‌های مختلف فرش سجاده ای محرابی

یکی از اصلی‌ترین تحولات در تولید فرش سجاده کاشان، افزایش تنوع در طرح‌ها و نقشه‌ها بوده است. در گذشته، محدودیت‌های فنی، تکنولوژی و زمانی باعث می‌شد که فقط تعداد محدودی از طرح‌ها بافته شودند اما با رشد نرم‌افزارهای طراحی و امکانات پیشرفته در دستگاه‌های بافت، امکان ایجاد طرح‌های گوناگون و تنوع در رنگ‌ها بهبود یافته است.

این امکانات جدید به طراحان فرش اجازه می‌دهد تا طرح‌های منحصربه‌فرد و با کیفیت بالا را ایجاد کنند. درحال حاضر شرکت ثریاکویر کاشان با افتخار بالای 50 نقشه‌ی مخصوص اماکن مذهبی دارد و از طرفی دیگر برای مشتریانی که یک طرح سفارشی می‌خواهند، طراحان شرکت نقشه‌ای اختصاصی را طراحی و آماده‌ی بافت می‌کنند.

در ادامه انواع فرش سجاده ای محرابی را به چندین دسته تقسیم کرده‌ایم که این گروه‌بندی براساس میزان نقش‌ها و نوع طرح‌های به کار رفته در آن‌ها می‌باشد:

طراحی‌های فرش سجاده ای محرابی

سجاده فرش محرابی طرح ساده

فرش طرح ساده محرابی یکی از انواع مهم و معتبر در تولیدات فرش مسجدی می‌باشد. این نوع فرش‌ها به وضوح تأکید بر سادگی و پاکیزگی دارند و برای محیط‌های مذهبی بسیار ارزشمند هستند. طرح ساده در این فرش‌ها درواقع نمادی از تواضع در عبادت هم می‌تواند باشد.

در فرش سجاده ای محرابی با طرح ساده، معمولاً از یک رنگ پایه استفاده می‌شود که غالباً رنگ‌های ساده و معنوی مثل سبز یشمی و آبی فیروزه‌ای هستند. این رنگ پایه به طراحی ساده و آرامش‌بخش فرش کمک می‌کند.

فرش‌های ساده محرابی به‌خصوص در مساجد که به‌عنوان مکان‌هایی برای تفکر و عبادت در نظر گرفته می‌شوند، یک احساس از آرامش و تمرکز به نمازگزاران منتقل می‌کنند. این طرح‌ها کمک می‌کنند تا افراد به‌راحتی و با تمرکز بیش‌تری نماز خوانده و ارتباط خود با خداوند را تقویت کنند.

سجاده فرش محرابی طرح ساده

فرش سجاده ای محرابی گل‌وبوته افشان

سجاده فرش‌های محرابی با طرح شلوغ یا افشان یکی از جذاب‌ترین و بارزترین انواع فرش‌های مذهبی هستند که به وسیله‌ی ترکیب نقوش گل و بوته، به‌شکل پیچ در پیچ و متراکم تولید می‌شوند. از این طرح‌ها با نام فرش محرابی گلدانی یا درختی نیز یاد می‌شود.

این پیچ در پیچی نقوش باعث ایجاد یک طراحی چشم‌نواز و زیبا می‌شود که به نظر می‌آید نقش‌ها و گل‌ها در هم تنیده و تعامل دارند. از طراحی‌های افشانی در فرش سجاده محرابی معمولاً برای ایجاد زیبایی بیش‌تر و جلب توجه، از ترکیب رنگی متنوعی استفاده می‌شود.

کلاً طرح‌های شلوغ در قالی‌های ماشینی علاوه بر اینکه جنبه‌ی تزئینی دارند، باعث پنهان کردن لکه‌ها نیز می‌شوند. از آنجاییکه رفت و آمد بر روی فرش‌های مسجد زیاد می‌باشد، امکان شستشوی هرروزه‌ی آن‌ها نیست و به‌همین خاطر استفاده از فرش نماز شلوغ، موجب می‌شود لکه و کثیفی کم‌تر به چشم بیاید.

فرش سجاده ای محرابی گل‌وبوته افشان

فرش مسجدی محرابی طرح شمسه

فرش محرابی با طرح شمسه یکی از زیباترین و مفهومی‌ترین نوع فرش‌های مذهبی می‌باشد. طرح شمسه را در معماری اماکن مقدس مسلمانان احتمالاً زیاد دیده‌اید و بارزترین آن در زیارتگاه‌ها و امامزاده‌ها می‌باشد که بر روی میله‌های ضریح بارگاه‌ها قابل مشاهده هستند.

فرش سجاده ای محرابی با نقش شمسه، نه یک طراحی کامل ساده و نه یک طراحی کامل شلوغ است و می‌توان گفت یک طراحی مابین این دو می‌باشد. اطراف طرح شمسه، معمولاً بافتی منظم و با نقش‌های هندسی به کار می‌رود که جلوه‌ای زیبا و هماهنگ را به فرش می‌بخشند.

طرح شمسه در فرش مسجد و نمازخانه نه‌تنها جلب توجه می‌کند بلکه دارای معانی عمیقی در اسلام و مذهب اسلامی هم است. درواقع این طرح اهمیت روحانی و معنوی در اسلام داشته که در بسیاری از آثار مسلمانان به چشم می‌آید و به‌نوعی بیانگر نور الهی می‌باشد.

فرش مسجدی محرابی طرح شمسه

شرکت ثریاکویر کاشان فروش اینترنتی فرش سجاده ای مساجد را در انواع طرح‌های محرابی به مشتریان ارائه می‌دهد؛ انتخاب نوع طرح محرابی می‌تواند برای نمازگزاران اهمیت داشته باشد و این وظیفه‌ی هیأت امنا خواهد بود که براساس شرایط مکان مذهبی خود، بهترین تصمیم را بگیرند.

اطلاعات تکمیلی فرش سجاده محرابی

پیش از خرید سجاده فرش باید اطلاعاتی از فرش ماشینی مسجد داشته باشید که این اطلاعات را در جدولی برای شما تهیه کرده‌ایم. در ادامه با کلیک بر روی دکمه‌ی آبی‌رنگ از قیمت‌ها می‌توانید آگاهی پیدا کنید؛ در پایان هرگونه سؤالی باقی ماند با مدیریت فروش شرکت در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا تماس بگیرید.